קריעות קטנות

להתפתחות הקשר הטיפולי יש כמה מהלכים אפשריים, כך גילו מחקרים. דפוס אופייני אחד הוא של קשר יציב לאורך הטיפול; דפוס שני הוא של שיפור מתמיד באיכות הקשר; ודפוס שלישי, שכונה U-shaped, הוא כזה שבו אחרי זמן מה ניכרת ירידה באיכות הקשר, שמובילה לתקופה של קושי והתנגדות, שבסופה יש שיפור ועלייה חוזרת באיכות הקשר. על פי מחקר שנעשה בשנת 2000 על 79 טיפולים (קצרים מאוד) הדפוס השלישי ניבא את התוצאות הטיפוליות הטובות ביותר.

כעבור ארבע שנים נעשה ניסיון לשחזר את ממצאי המחקר. הניסיון נכשל, אולם צוות החוקרים זיהה תופעה מרתקת אחרת. במקום לבחון את איכות הקשר לאורך הקשר, בדקו החוקרים את עוצמת הקשר בתוך כל פגישה טיפולית. הם מצאו כי בכ-20% מן הקשרים הטיפוליים היו אפיזודות של קרעים או בקעים (ruptures) ואז תיקון שלהם במהלך הפגישה עצמה. דפוס זה כונה V-shaped. המקרים שאופיינו בדפוס זה השיגו את התוצאות הטיפוליות הטובות ביותר.

אם יש בטיפול רגעים קשים, של התנגדות, ריחוק, ייאוש, מיאוס, חוסר אמון – יש לדעת כי אלה ההזדמנויות הגדולות ביותר בפנינו לעידוד שינוי, להשגת 'פריצת דרך'. אם מטופל מאחר, 'שוכח' לשלם, מביע התנגדות ואפילו תוקפנות – אין להיבהל, בטח לא להתעלם, אלא לראות בכך הזמנה-הזדמנות להשגת תיקון, שהוא אחת המתנות הגדולות שטיפול יכול לתת.

וכמובן, כל זה נכון לא רק לקשרים טיפוליים בקליניקה. היכולת לריב, ולצאת מהריב, היא חיונית ומצמיחה בכל קשר אנושי. כישלון להכיר בתוקפנותנו ולבטאה, אמר הפסיכואנליטיקאי אוטו קרנברג, הוא הגורם העיקרי לכך שיחסי אהבה עמוקים נסוגים והופכים לקרירים או מנוכרים.

4 תגובות בנושא “קריעות קטנות

  1. תודה הכתיבה שלך תמיד מרתקת מלמדת בהירה ומעשירה אותי דר' עוז מרטין

    נ.ב נפגשנו פעם אחת ביריד ספרים ,קניתי ספרך ולחצנו ידים, אחר כך ניסיתי לפגוש אותך ולא הצליח)

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה